2BOX

2BOX forsyningsløsning regulerer selv behovet for etterfylling av artikler i det avtalte varesortimentet. Det eneste man trenger å gjøre er å kontrollere og betale månedlig samlefaktura i henhold til avtalte nettopriser. Ingen rekvisisjoner å utarbeide og sende ut. Og så godt som ingen emballasjehåndtering når varene mottas.


Vår 2BOX forsyningsløsning er spesielt godt egnet for varer med lav verdi, men med regelmessig omløp. Moxy Trucks (nå Doosan) tok i bruk 2BOX allerede i 1992, og senere samme tiår valgte også andre lokale hjørnesteinsbedrifter som Glamox, Brunvoll og Bussbygg å innføre et slikt forsyningssystem.

I dag har vi et 30-talls fornøyde 2BOX-brukere, og flere kommer til. En viktig årsak er at denne forsyningsløsningen bidrar til ekstra høy leveringspresisjon*, slik at man slipper å bruke tid og ressurser på å etterlyse varer som ikke er levert til avtalt tid.

*Covid-19 har medført til dels betydelige (og uforutsigbare) økte ledetider på en del varegrupper. Dette kan derfor, så lenge denne leveringssituasjonen vedvarer, medføre risiko for utilsiktet manko på enkeltartikler i kundens avtalte 2BOX-sortiment. Vi jobber kontinuerlig med å sørge for å avdekke slik risiko i forkant, slik at korrigerende tiltak kan iverksettes i rimelig tid.

Eksempelet under viser utdrag av en leveringsrapport fra en av våre kunder i en normal leveringssituasjon, og som har innført 2BOX i alle sine avdelinger:

Flere gevinster ved 2BOX forsyningsløsning:

  • Bruker ikke administrativ tid på å bestille varer av lav verdi – frigjør tid til å fokusere på mer kostbare varer

  • Unngår å ha mange bufferlagre og dermed miste oversikt

  • Lav risiko for manko av kritiske artikler – bestillingsfrekvens justeres automatisk etter forbruk

  • Ikke ukontrollert høyt lagerhold ved redusert produksjon

  • Reduserer transaksjonskostnader ved lagerhåndtering, utpakking og kontroll av mengde

  • Unngår fysisk varetelling (lagerverdi 2BOX-artikler kalkuleres i systemet)

  • Mulighet for strekkodemerking av følgeseddel for registrering til eget ERP-system (kundens art.nr og antall levert)

2BOX - Per Egil Rød

Per Egil Rød
909 76 686
pero@m-j.no

2BOX er, som navnet tilsier, et forsyningssystem der 2 bokser med identisk innhold og antall er plassert slik at man enkelt ser når det er på tide å re-fylle den fremste boksen (den man plukker fra). Når den fremste boksen er tom tas den ut av hyllen og settes på avtalt returpunkt for avhenting. Deretter fylles den opp av Molde Jarnvareforretning basert på strekkode-informasjonen på boksen, og returneres tilbake til kunde påfølgende uke. Den andre boksen har i mellomtiden tatt plassen til den fremste boksen, og slik fortsetter denne rulleringen. Boksene dimensjoneres normalt for 2 ukers forbruk.

For artikler av en slik størrelse/volum at de ikke egner seg for lagring i bokser, utsteder vi Kanban-kort som erstatter fysisk boks. Vi kan også merke lagerlokasjon/bokser med QR-kode hvis det i perioder kan være behov for å bestille ekstra antall utover det avtalte volum i boksene.

2BOX - Brunvoll

Brunvoll AS

Tor Rune Orrem, lagerformann

– Med en avansert produksjon er vi avhengig av et forutsigbart og effektivt lagersystem, slik at våre medarbeidere alltid har det de trenger lett tilgjengelig når de trenger det. 2BOX har, siden vi innførte denne forsyningsløsningen tidlig på 90-tallet, vist seg å imøtekomme våre forventninger på en veldig betryggende måte.

2BOX - Straumsheim

Straumsheim Glass og fasade AS

Ole Straumsheim, daglig leder

– I snart 50 år har vi levert vedlikeholdsfrie vinduer, dører, fasader og vinterhager til kravstore kunder i hele fylket. For å levere til rett tid og kvalitet, er vi avhengig av leverandører som forstår våre behov. 2BOX forsyningsløsning er perfekt for oss. Den sikrer at vi aldri går tom for kritiske komponenter som festemidler osv. til vår produksjon, og vi slipper å planlegge innkjøpene.